יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך

שאל את הרב
רבני שו"ת מורשת המשיבים בענייני משפחה, זוגיות, חינוך ילדים, פוריות ועוד
ברית מילה
הרב אברהם יוסף,
(19/03/2024 , ט' באדר ב התשפ"ד)
שנה מעוברת
הרב אברהם יוסף,
(22/02/2024 , י"ג באדר א התשפ"ד)
בחירת שם לבן
הרב אברהם יוסף,
(20/02/2024 , י"א באדר א התשפ"ד)
סתירת דברי אביו
הרב אברהם יוסף,
(12/02/2024 , ג' באדר א התשפ"ד)
כיסוי ראש לאשה מאורסת
הרב אברהם יוסף,
(01/02/2024 , כ"ב בשבט התשפ"ד)
שאל את הרב | לרשימה המלאה

משפחה

דף הבית » משפחה » אקטואליה » מתנות לאביונים, למה?





מתנות לאביונים, למה?


11/03/2014
למה שאני אתן לו מתנה? ומי זה בדיוק האביון שזקוק למתנה שלי? ומה הקשר בין זה לבין השמחה? כמה תשובות ותובנות לחג החברתי והשמח ביותר בשנה!

הגיע הזמן להתכונן לפורים...
בחג הפורים ישנו עניין ייחודי ומעניין מאוד. החיוב שלנו במצוות, שניתן לכנות אותן- 'מצוות חברתיות'! זהו החג יחיד שבו מחצית מהמצוות שלו הן מצוות שקשורות לבין אדם לחברו. מתנות לאביונים ומשלוח מנות. מדוע זה כך? מה הקשר בין חג הפורים לעניינים חברתיים מסוג זה?
חג הפורים עניינו שמחה, הודיה והכרת הטוב, על שניצלנו מגזרת שמד קשה. על שהמציאות התהפכה לכל היהודים מאבל- לשמחה ולישועה גדולה.
המציאות התהפכה- לכולנו. ניצלנו- כולנו. זה חג של כווולם. שמחה של כולם!
אלא, שלצערנו, גם בחג פורים, ישנם אנשים שאינם חשים שמחים. אנשים עצובים, בודדים, כאובים, מדוכאים. אנשים שכך מכנים אותם חז"ל- אביונים.
מתנות לאביונים - פורים - אודליה מימון
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה
מה פרוש אביון? מהי ההגדרה לאדם אביון? ניתן לומר בפשטות, שאביון הוא אדם עני, אדם שאין לו כסף. אבל בעומק, בפנימיות הדברים נראה שיש כאן עוד פרוש עיקרי וחשוב.
בפרקי אבות כתוב כי עשיר הוא אדם- השמח בחלקו. "איזהו עשיר? השמח בחלקו!" ומכאן ניתן ללמוד גם את ההפך. אם האדם העשיר, הוא זה ששמח במה שיש לו, ממילא אדם אביון, הוא האיש שאיננו שמח. הוא אדם שמתקשה לחוש את השמחה. אותו איש או אישה המרגישים עניות בנפשם, בתוכם. ודווקא  לאנשים היקרים הללו, לאלו שהם אביונים בנפש, שקשה להם, כואב ובודד- להם אנו מצווים לתת מתנה!
ומכאן מגיעה האחריות ההדדית שלנו בפורים.
המצוות החברתיות בחג הפורים מדגישות לנו- יש לכם אחריות לשמח את כולם!! שכולם יהיו שמחים, מרוצים, שלווים ומאושרים. יש כאן אחריות חברתית, קהילתית.
ולכן המצווה החשובה לתת מתנות לאביונים. לא לחינם אנו מכנים זאת- "מתנות לאביונים", ולא צדקה. צדקה, כך מסבירים, היא מלשון צדק. לתת צדקה למי שמצד האמת והצדק צריך לקבל צדקה. אך בפורים- "כל הפושט יד נותנים לו". כל מי שמבקש, כל מי שזקוק, מעניקים לו. בלי לבדוק את מידת הצדק שבדבריו או לא.
ומה בעצם ההבדל הגדול? העיקר לתת וזהו, לא?
מתנה היא דבר שמשמח! בחג הפורים אנו ערבים זה לזה באווירת השמחה. כך שגם אם האדם אינו זקוק לצדקה מצד "הדין", מצד מידת החסד והאכפתיות האנושית, המתנה בוודאי תשמח אותו ותעודד את רוחו. וזו המטרה שלנו בחג הפורים- לשמח זה את זה! לתת מתנות לאביונים, לעצובים, לחלשים. בפורים ישנה חשיבות גדולה, לשמח גם את עצמנו- להיות בשמחה פנימית אמיתית.
ועוד דבר קטן לגבי מתנות לאביונים...
כתוב כי צריך להרבות במתנות לאביונים, אפילו יותר מאשר במצוות הסעודה והמשתה שבפורים. כלומר- יותר משאתה צריך לדאוג למשתה שלך- תדאג למשתה ולשמחה של חברך.
וזה דבר מדהים שקיים רק בחג הנפלא הזה.
הכוח והחשיבות הגדולה לשמח את הזולת. לשמח את הילדים, את בן או בת הזוג. לשמח את השכנים, המכרים. לשמח את אלו הזקוקים לכך.
להשקיע. לעודד.
אחריות הדדית מוטלת עלינו לקיים את חג הפורים בשמחה אמיתית.
ונסיים בדבריו של הרב דסלר שכותב- מהי הדרך לשמחה? נתינה!! על ידי שאנו מעניקים מתנות ומשמחים זה את זה, אנו בעצמנו זוכים להתחזק בשמחה!
ובעזרת ה', באותה מידה שאנו מעניקים ומשמחים זה את זה, כך נזכה שבורא עולם ישמח אותנו יעניק לנו שפע מתנות טובות שאנו חפצים ומבקשים.
פורים שמח, מלא אהבה, אחדות, חיבור ואור גדול.
אודליה מימון (MA) מחברת הספר "אוצרות פנימיים"- מודעות עצמית יהודית. מטפלת זוגית ואישית, מרצה ומנחת קבוצות. לקבלת חוברת ייחודית מתנה לפורים וליצירת קשר: otsarpnimi@gmail.com
רוצים לדבר על זה? פנו לפורום אקטואליה!
רשימת התגובות  
לא לשכוח העיקר - סתר המדרגה - , 12/03/2014
גילויים : מגילת אסתר - בסתר המדרגה
משה אהרון
לא נגיע לככל אחדות אמת של גאולה .
אם לא נהיה כנים מספיק לחוש ולחשוף את האמת האלוקית הצרופה
המסתתרת במגילת אסתר.
הכי קרא שמה האתגרי - מגילת אסתר.
תגלוני שאני בסתר המדרגה
מגילת אסתר אם כן , היא מגילה שמגלה וחוספת
את ההסתתרות ובאותו ``סתר של מדרגה`` - של גדולה בממלכות העמים ונכרים.
מי שלא קורא דברים אלה נכוחה בפרקי הפתיח של המגילה מפספס את העיקר
והיא המגילה, מגלה את חרפתינו את הסתתרותנו במחמדי הגלות .
כשמנגד ארץ ישראל הייתה זמינה, משוועת ומצפה לבניה שישובו אליה
לכן זו גם הסיבה מדוע ביקש הקב``ה ששמו המפורש לא יופיע במגילה.
כאומר :
אתם מסתתרים בגלות גם אני אסתר מכם לרגע .
לחדד את הסתר הפנים הלעומתי להסתתרות שלכם
וראו מה יכול לקרות, לאן יכולים להתגלגל הדברים
[מה שקרה אגב לבסוף באחרית הימים - בשואה. עת כמאה שנה ארץ ישראל בקול הזמיר והתור ביקשה את בניה והרבנות החרדית התעלמה במסווה של ``קול התורה``].
משימת העל הינה גם אם מאוחר :
לחשוף ולגלות ולהטיל ``אגרה`` במובן של ``אגרת`` של פלסתר
כי כל המהומה של המן ו``המן`` שבכל דור.
לא באה אלא מפאת כך :
שאיש יהודי היה בשושן הבירה.
במקום שיהיה בירושלים הבירה
לכן גם מכאן גם שמו של ``המן`` .
כמי שעם כל רשעותו כשליח ההשגחה
הטיב למיין ולהצביע על הגורם לכך שיהודים יכולים להתחייב בגינו - השמדה.
העדפתם להיות פרודים ומפוזרים בגלות.
העובדה שהם ממשיכים להיות מפורדים ומפוזרים בין כל ארצות הגויים
[המענה המידי היחסי של לך כנוס את כל היהודים בשושן הבירה מצביע גם הוא על ערוותם]
כאומר באיפכא מסתברא :
לך כנוס ותוביל את כל היהודים לירושלים הבירה.
ערוותו של מרדכי מתחדדת יותר ומתגלה עת הוא אף אוסר על אסתר לגלות עמה ומולדתה.
שאם כך הייתה עושה מימלא לא הייתה מגיעה למלכות ומלכות אחרת הייתה צריכה להיות כל מעיינה
אבל מרדכי שישב בשער המלך כנראה לא כל כך הפריע לו שגם המלכה תהא יהודיה.....
והנה ,זו סיבת כל הטלטלה של פורים.
שאנו במו ידינו הטלנו על עצמינו את אותו הגורל
אותו הפור ובלשון רבים ``פורים`` וכל כך
כי להוותינו התוצאה כפי שנווכח בהמשך .
לא הניבה כל הבטחה שאותו הפור אותו הגורל של סכנת ההשמדה לא ישוב ויתממש
[כאמור בשואה] .
שהרי בזמן מרדכי ואסתר לא הטיבו ללמוד את הלקח הנכון .
היהודים אומנם ניצלו וכבשו את הפיסגה בניכר
אך נותרו להנות ממנה
ואף עתה ראו את הפער בין המורשת של חג הפורים ומסריו,
לבין אלו דברים .....
מרדכי הופך משנה למלך ,כאילו זנח מלכו של עולם בירושלים.
להיות משנה ל``אח`` מזוייף ``ורש`` של ממש בשושן .
במקום להתעשת ולנצל את הקונסטלציה שהנה הוא עתה בפיסגה ובפוטנציאל מלא של שליטה
לכנס העדרים להובילם במגמה ונהייה לארץ ישראל .
הוא מבכר את האנרציה את הרגע לממש את פיסגת הצלחתו האישית בגלות
אומנם מבקש הוא לאחוז בערכיו להנחיל לעולם ערכים של
``אמת ושלום`` .
אך מפלנטה אחרת ולא רלוונתית כלל
ותוך זניחת החזון כי האור הגדול יבקע לעולם מארץ ישראל
כשעם ישראל ישוב אליה להוכיח לעולם כי הוא אכן ממלכת כהנים
במקום מושב המקדש.
והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או יישוב הדעת
אנא חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים של גאולה.
והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם
. משה אהרון

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines